Skip to main content

THRUXTON RS

MOTOR EN PRESTATIES

Hoe de nieuwe 1200 cc motor van de Thruxton met een hoger vermogen werd ontwikkeld om een belangrijke stap voorwaarts te zetten qua prestaties.

Action shot of rider accelerating through scenic mountainous roads on the new Triumph Thruxton RS

THRUXTON RS-BLOK

Het waarmaken van de legendarische café-race-naam vraagt om nieuwe prestatiestandaards Daarom introduceert de nieuwe Thruxton RS een vernieuwde Euro 5 twin 1200 cc motor met belangrijke ontwikkelingen die hem 8 pk meer vermogen, een lager maximumkoppel over het hele toerengebied, een verbazingwekkender Thruxton-karakter en een ongelofelijk Brits twin-geluid geven.

Een verhoging van het vermogen over het hele toerentalbereik is bereikt door aanzienlijke motor upgrades, waaronder hoge compressiezuigers, gereviseerde poorten en nokprofiel en een secundair luchtsysteem. Er zijn ook gewichtsbesparingen door de introductie van nieuwe componenten zoals een lichtgewicht krukas, koppeling, balansassen, wisselstroomdynamo met bijzondere aarde, magnesium kleppendeksel en dunwandige motordeksels.

Dit alles samen levert een grote prestatieverbetering op met een ongelooflijk 8 pk hoger piekvermogen dan zijn voorganger, met 105 pk bij 7.500 tpm, en een hoger niveau van lage en hoge vermogens binnen het bereik. De 112 Nm Thruxton RS piekkoppelwaarde van 112 Nm van de Thruxton RS wordt nu 700 tpm lager in het toerentalbereik geleverd.

Het nieuwe blok is ook veel responsiever met meer karakter en heeft, in overeenstemming met de verwachtingen van een Thruxton, een opwindend Brits twin-geluid.  De motorupdates dragen bij aan een vermindering van de traagheid met 20%, waardoor de motor nu langer hogere toeren maakt, sneller draait en een hoger vermogen levert, met een rode lijn die 500 tpm hoger ligt dan bij de Thruxton R.

Wat het geluid betreft, levert een nieuw uitlaatsysteem met sportieve dubbele omhoog gebogen omgekeerde-megafoonuitlaten de rijke ruwe noot van een Britse racetwin die de legendarische naam van de motorfiets absoluut eer aan doet.

RS SPECIFICATIE

Een combinatie van eersteklas eigenschappen voegt een extra dimensie toe aan deze nieuwe Thruxton-rit om de RS-titel te rechtvaardigen. Dit door het leveren van geavanceerde, moderne prestaties van onderdelen met hogere specificaties en verbeterde technologie, samen met verbeterende rijeigenschappen zoals ride-by-wire, een betere brandstofefficiëntie, een hoge eerste grote onderhoudsinterval bij 16.000 km en een verborgen katalysatorsysteem dat een lagere uitstoot levert die de Euro 5-norm overstijgt.

 
Close-up shot of Triumph Thruxton RS's beautiful engine

Een andere op de rijder gerichte functie is de koppelingsbekrachting van de Thruxton RS, die is geoptimaliseerd om de koppelingshendel voor de rijder lichter bedienbaar te maken. Dit biedt meer comfort tijdens lange reizen en stop-start rijden, zoals woon-werkverkeer in de stad, en het vermindert ook de dikte van de koppelingsdeksel, waardoor een smallere blok mogelijk is.

 
Rider on the new Triumph Thruxton RS on city streets

NIEUW EURO 5-ONTWERP

Na bijna vier jaar ontwikkeling hebben de motorverbeteringen die we aan deze nieuwe Thruxton RS hebben aangebracht, gezorgd voor meer vermogen en respons, en samen hebben deze updates het sportieve karakter van de motor echt versterkt.  De unieke rit met een caféracer maakt natuurlijk een groot deel uit van de Thruxton-ervaring, maar welke veranderingen zijn er aangebracht en welke verschillen kunt u verwachten van deze nieuwe, verbeterde motorfiets?

Een van de belangrijkste technische verbeteringen aan de nieuwe Thruxton RS is de vermindering van de massatraagheid, waardoor de vermogensafgifte is verbeterd en versoepeld, zodat u nu echt meer respons kunt voelen tijdens het accelereren, zelfs in het middengebied. Deze betere respons, en een hoger vermogen, is voornamelijk bereikt door de ontwikkeling van een nieuwe kortere krukas en een nieuwe, minder dikke magnesium kleppendeksel. Deze hebben in combinatie met de 6 kg gewichtsbesparing en de hogere specificaties bijgedragen aan een verbazingwekkende nieuwe Thruxton RS-rijervaring.

Om de elegante styling van de Thruxton te ondersteunen, bestond een groot deel van het ontwerpproces uit het eren van de unieke esthetiek van de motorfiets.  Triumph's benadering bij het ontwerpen van motorfietsen met geïntegreerde techniek zorgt ervoor dat wat u kunt zien mooi is, terwijl essentiële onderdelen zoals kabels, pompen, slangen en moderne technologische componenten allemaal verborgen zijn om de motorfiets net zo mooi om naar te kijken als spannend om te rijden te maken.  

Een mooi voorbeeld hiervan is het uitlaatsysteem, dat nu voldoet aan de laatste nieuwe Euro 5-eisen.  De Thruxton heeft een 270o ontstekings set-up die dat karakteristieke kenmerkende parallelle twin-geluid genereert en het uitlaatsysteem dat dit opwindende geluid beheert is voorzien van een elegant ontworpen verborgen katalysatorsysteem achter een fraai gerouteerde enkelwandige uitlaatpijp.

Verfijningen zoals deze zijn vaak complex om te bereiken, maar ze zijn een teken van Triumph‘s ongelooflijke aandacht voor detail en onze obsessieve inzet om de perfecte rit te krijgen.

 

DE NIEUWE THRUXTON RS

De legende evolueert.

ONTDEK MEER