Skip to main content

TRIUMPH TE-1 PROJECT

TESTRESULTATEN VAN HET AFGEWERKTE PROTOTYPE

FASE 4

Triumph TE-1 Project final prototype


Triumph rondt officieel het TE-1 elektrische ontwikkelingsproject af. De definitieve testresultaten van het prototype overtreffen de projectdoelstellingen daarmee is de unieke samenwerking een ongelofelijk succes.

 

 

161 km / 100 mijl bereik

Aanzienlijk groter dan het werkelijke bereik van vergelijkbare elektrische motorfietsen die vandaag beschikbaar zijn, met een toonaangevende actieradius van 161 km / 100 mijl, gebaseerd op het uitgevoerde testwerk en officiële prognoses.

Brandon Paasch riding Triumph TE-1 Project final prototype

130 KW (177 PK / 175 PK) PIEKVERMOGEN

Het TE-1-prototype biedt een ongelooflijke acceleratie met sprinttijden van 3,6 seconden van 0-100 km/u en een uitstekende 6,2 seconden van 0-100 km/u.

20 MINUTEN OPLAADTIJD (0-80%)

Een baanbrekend resultaat, sneller dan andere vergelijkbare elektrische motoren op de markt vandaag.

220 KG, MET EEN ONGELOOFLIJKE VERMOGEN-GEWICHTSVERHOUDING

Tot 25% lichter dan vergelijkbare elektrische motorfietsen die momenteel verkrijgbaar zijn.

 

Een prachtig laatste prototype

Een prachtig laatste prototype dat de toonaangevende USP's van Triumph demonstreert en hints geeft naar een opwindende toekomst voor Triumph-fans over de hele wereld

  • Een pure, unieke en karaktervolle nieuwe elektrische Triumph-soundtrack die opbouwt naar een huiveringwekkend crescendo
  • De ergonomie, geometrie en gewichtsverdeling van een Speed Triple, met de schaal en visuele impact van een Street Triple
  • Triumph's kenmerkende opwindende gevoel en neutrale wegligging, met de gas- en koppelafgifte die gelijk is aan die van de Speed Triple 1200 RS
  • Een stijl en uitstraling die 100% Triumph is, met het kenmerkende design-DNA

 

 

 

 

PROJECT FASE 4 AFGEROND

Het uitgebreide live-testprogramma, waarbij talrijke beoordelingen van de prestaties van de fiets op de rollende weg en op het circuit betrokken waren, gaf essentiële richting aan de uiteindelijke set-up en kalibratie van de TE-1 prototype-demonstrator, die nu alle resultaten heeft opgeleverd. van zijn doelen en doelstellingen.

De live testfase van het Triumph TE-1-project is nu officieel voltooid en het prototype heeft de verwachtingen overtroffen met een aantal ongelofelijke resultaten. Alle projectdoelstellingen werden behaald, met name het versnellen van de ontwikkeling en innovatie van elektrische motorfietsen. Hierbij werden nieuwe normen gesteld voor de sector in het algemeen, inclusief wat betreft uiteindelijke batterij- en bereikprestaties. De expertise en capaciteiten die tijdens het project zijn ontwikkeld, maken nu de weg vrij voor de opwindende elektrische toekomst van Triumph Motorcycles.

 

Toonaangevend bereik van 161 km / 100 mijl

Het Triumph TE-1-prototype overtreft de werkelijke actieradius van gelijkaardige elektrische motorfietsen die vandaag beschikbaar zijn. Hiermee werden alle projectdoelen bereikt wat betreft de energiecapaciteit van de door het Williams TE-1-project ontwikkelde batterij, met een ongelooflijke actieradius van 161 km / 100 mijl, gebaseerd op op officiële tests en prognoses.

Regeneratief remmen is met succes geïmplementeerd op de TE-1, met ruimte voor verdere optimalisatie. In de toekomst wordt ook nog een betere efficiëntie voor de generator-unit en transmissie verwacht, wat het bereik van andere elektrische Triumph motorfietsen nog zou kunnen verbeteren.

 

Prestaties die de Speed Triple 1200 evenaren, met een nog snellere 0-100mph

Het TE-1-prototype levert een indrukwekkend piekvermogen van 130 kW (177 pk / 175 pk), evenals een piekkoppel van 109 Nm (80 lb-ft). Het motorkarakter is direct, maar perfect doseerbaar met veel soepel gecontroleerd vermogen over het hele toerenbereik. Met een prestatieniveau dat vergelijkbaar is met dat van de huidige Speed Triple 1200 mag je dus rekenen op erg opwindende ritten.

De TE-1 heeft ook een ongelooflijk officieel testresultaat voor de acceleratie met stilstaande start: de motor trekt in 3,6 seconden van 0-60 mijl (!) per uur en in 6,2 seconden van 0-100 mph.

Het TE-1 projectteam verwacht trouwens nog betere prestaties door verdere verfijning van de elektronica. Met name een betere afstelling van de tractiecontrole en de voorwielliftregeling kan het volledige koppelpotentieel vrijgeven, waardoor een nog snellere acceleratie vanuit stilstand mogelijk wordt.

Daytona 200-kampioen Brandon Paasch nam deel aan de laatste testfase, waarbij hij zowel meewerkte aan de setup van het prototype op circuit, als aan de definitieve evaluatie van de motorprestaties. 

“De gasrespons op de TE-1 is simpelweg ongelooflijk, hij heeft superveel koppel en wanneer je voor het eerst aan het gashendel draait, krijg je directe power - iets waar ik als racepiloot enorm van hou. Ik vind het heerlijk als je meteen veel koppel voelt en de gasrespons direct oppikt, dus voor mij was het echt een geweldige ervaring”, aldus Brandon. "Ik kon het prototype helemaal tot op de limiet testen en was echt onder de indruk van de snelheid en de acceleratie. Dit trekt ontzettend hard op.”

 

 

Brandon Paasch riding Triumph TE-1 Project final prototype)

 

 

Onvoorstelbaar korte oplaadtijd: 20 minuten 0-80%

Dankzij de samenwerking met Williams Advanced Engineering (WAE) boekte het TE-1 project een grote stap vooruit in de batterij- en oplaadtechnologie. Het resultaat is een baanbrekende oplaadtijd van 20 minuten (0-80%) die met succes voldoet aan de ambitieuze doelen die werden vooropgesteld door Innovate UK. Dit is het onderzoeks- en innovatiebureau van de overheid dat instaat voor geleide R&D-financiering en bedrijfsgroei in het VK.

 

220 kg totaal gewicht

Met een totaalgewicht van 220 kg is het TE-1-prototype tot 25% lichter dan de gelijkaardige elektrische motorfietsen die momenteel verkrijgbaar zijn. Deze Triumph heeft dus een ongelooflijk goede vermogen-gewichtsverhouding heeft, met een fysieke grootte die de Street Triple benadert, maar dan met de ergonomie, geometrie en gewichtsverdeling van een Speed Triple. De TE-1 voelt dus wendbaar en compact aan, hij biedt veel vertrouwen én hij staat klaar voor adembenemende ritjes.

“Ik wou dat ik dit had voor de race in Daytona. Zo’n acceleratie, dat chassis en hoe hij door de bocht gaat…– wauw!” zei Brandon Paasch. "Ik denk dat dit een heel mooie motorfiets zou zijn om op straat te rijden, gewoon gebaseerd op hoe wendbaar en wendbaar hij is en hoe licht hij aanvoelt."

 

Triumph's kenmerkende, opwindende gevoel en neutrale, vertrouwenwekkende wegligging

Met een gasrespons en koppelrijk karakter dat rechtstreeks werd ontwikkeld op basis van de Speed Triple 1200 RS, leveren de circuittests en dynamische beoordelingen van de testrijders op het TE-1 prototype een rijgedrag dat overeenkomt met Triumph's huidige driecilinder-motorfietsen.

De opwindende prestaties en snelle acceleraties van de TE-1 zorgen er samen met het dynamische rijwielgedeelte voor dat deze motor nog steeds instant herkenbaar is als een Triumph, met hetzelfde typische rijgevoel en wereldvermaarde neutrale stuurkarakter. Je krijgt keer op keer een soepele, voorspelbare rit op een kwieke, wendbare motor die prachtig door de bocht loopt met veel beheersbare kracht. Fun en vertrouwen gegarandeerd.

 

 

Brandon Paasch riding Triumph TE-1 Project final prototype)

 

 

karaktervolle nieuwe elektrische Triumph-soundtrack 

Het pure, karaktervolle geluid van het Triumph TE-1-prototype klinkt beter dan alle vergelijkbare elektrische motorfietsen die momenteel beschikbaar zijn. De motor heeft een unieke, opwindende sound die opbouwt naar een huiveringwekkend crescendo dankzij een erg aparte primaire transmissie met spiraalvormige tandwielen. De TE-1 werd getest bij Mira’s externe geluidsmeting en slaagde er voor alle geluidsnormen die vastgelegd zijn door de R41 homologatie voor het geluid bij volle acceleratie, cruisen en stedelijk rijden. 

 

Een stijl en uitstraling die 100% Triumph is, met kenmerkend design-DNA

De gespierde styling van het TE-1-prototype is meteen herkenbaar als een Triumph en maakt gebruik van enkele typische stijlkenmerken uit de iconische geschiedenis van het merk. Toch blijft het ook duidelijk een motorfiets voor de toekomst die recent geüpdate werd met zijn definitieve kuipdelen en kleurstelling. Het prototype brengt alle stijl en présence van een Triumph, van het aluminium frame tot de kenmerkende dubbele koplampen of aanvallende, voorwaarts gerichte stance.

 

 

Project TE-1 voltooiing

“We hebben al ongelooflijk veel positieve reacties op het TE-1-prototype gehad van motorrijders van over de hele wereld. Veel mensen vertellen ons zelfs dat dit de eerste elektrische motorfiets is die ze aantrekkelijk vinden en die ze daadwerkelijk willen hebben. Het TE-1 prototype is voor ons bovenal de eerste toekomstgerichte stap in de ontwikkeling van een elektrische aandrijving. We hebben nu al een hoop prachtige resultaten neergezet tijdens het intensieve testprogramma, waaruit we belangrijke inzichten verworven die ons moeten gidsen in de verdere ontwikkeling. Uiteraard zal de uiteindelijke productiemotor niet helemaal de tweewieler zijn die we vandaag presenteren, al kan je erop rekenen dat al onze verdere modellen voortbouwen op de principes van dit prototype en dezelfde opwindende, dynamische spirit waar we bij Triumph fier op zijn.” Steve Sargent, Chief Product Officer, Triumph Motorcycles.

Over het algemeen was de hoofddoelstelling van het TE-1-project steeds het ontwikkelen van van elektrische motorfietsen die een bijdrage kunnen leveren aan de toekomstige modellen van Triumph.  Het merk wil innovatie, prestaties en nieuw intellectueel eigendom stimuleren om te bouwen aan de geloofwaardigheid en het profiel van de Britse industrie en design.

De prestaties in de live-testfase, die de vooropgestelde doelen al overtroffen, bieden een platform met een groot potentieel voor de toekomstige ontwikkeling van elektrische motorfietsen.

“We zijn ongelooflijk trots dat we zulke positieve resultaten kunnen delen aan het eind van project TE-1. Het prototype heeft veel van onze aanvankelijke doelen en verwachtingen overtroffen. Iedereen in het team is enthousiast over de resultaten die we met onze partners hebben bereikt en hoe de resultaten van het project zullen bijdragen aan de elektrische toekomst van Triumph.”  Nick Bloor, CEO, Triumph Motorcycles.

“WAE is verheugd dat we betrokken waren bij dit opwindende programma. Sinds de oprichting in 2018 werkten alle partners samen met heel veel passie en zin voor vernieuwing om dit grensverleggende prototype tot leven te wekken. Het is een plezier om de positieve opmerkingen van de rijders te horen die stuk voor stuk bevestigen dat de dynamiek van de motor perfect is afgestemd op het DNA van Triumph. Dit wordt ondersteund door het toonaangevende geïntegreerde lichtgewicht  batterij- en besturingssysteem dat WAE produceerde. Deze WAE-technologie stelde ons in staat om de prestatie- en oplaaddoelen voor de batterij te overtreffen, wat we graag zien in toekomstige aandrijflijnen. ” Dyrr Ardash, hoofd strategische samenwerkingen, Williams Advanced Engineering.

 

“We zijn erg blij om te zien dat de laatste TE-1 testfase voor motorfietsen goed werd voltooid. Dit is de ultieme waardering voor de prestaties en efficiëntie van onze schaalbare ultra-geïntegreerde motor en omvormer.

Voor de TE-1-toepassing heeft de motor piek- en continue vermogens van respectievelijk 13 kW/kg en 9 kW/kg bereikt; 60% hoger dan de doelstellingen van de APC-technologie doelstellingen voor 2025. Dit alles werd bereikt met materialen en processen die compatibel zijn met de massaproductie van auto's of voor een schaalbaar motorplatform. Het concept dat bij de TE-1 werd geïmplementeerd, leverde een springplank op voor een nieuwe schaalbare motorarchitectuur die later dit jaar wordt aangekondigd en die vergelijkbare prestatieniveaus zal bieden. Het grote verschil is dat de productieschaal hoger zal liggen dan ooit voorheen.

Het ultra-geïntegreerde inverterconcept, ook schaalbaar zodat het aantal siliciumcarbide-vermogenstrappen toeneemt voor motoren met een grotere diameter, heeft echt topprestaties geleverd (in staat tot meer dan 500 kW) en geeft ons de mogelijkheid om het verder te optimaliseren voor massaproductie of om te voldoen aan veel hogere vermogensvereisten .

We zijn er echt trots op om een belangrijk onderdeel te zijn geweest in dit opwindende project. Dit is een mijlpaal voor elektrische motorfietsen en de Britse industrie. ”  Andrew Cross, Chief Technology Manager, Integral Powertrain Ltd.

“Om onze ambitieuze emissiedoelstellingen in het VK te halen, zullen we de manier waarop we reizen moeten veranderen. Hierbij gaat het niet enkel over de overstap van ICE naar elektrische voertuigen, maar ook over een modal shift. Elektrische tweewielers spelen een cruciale rol in de transportrevolutie als optie zonder uitlaatemissie.

In onze samenwerking met Triumph heeft WMG al haar onderzoekservaring op het gebied van elektrificatie gebruikt om aan te tonen dat fabrikanten producten kunnen leveren met een lagere emissiebelasting én uitstekende prestaties. Hierdoor kunnen ze klanten een EV bieden die bovenal ook erg leuk is om mee te rijden.” Prof. David Greenwood, CEO, WMG centre High Value Manufacturing Catapult, University of Warwick

 
Step

PROJECT TRIUMPH TE-1

Ontvang als één van de eersten de laatste informatie.

Terms and conditions

We take our data responsibilities very seriously. Triumph has always and will continue to respect the data we hold about you.