Skip to main content

PROJECT TRIUMPH TE-1

CREATING UK ELECTRIC MOTORCYCLE CAPABILITY

FASE 3 - ONTHULLING PROTOTYPE

TE-1 Prototype

 

 

De unieke samenwerking tussen Triumph Motorcycles, Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd, en WMG aan de University of Warwick, gefinancierd door het Office for Zero Emission Vehicles via Innovate UK, is opgezet voor baanbrekende ontwikkelingen op het gebied van gespecialiseerde techniek voor elektrische motorfietsen en innovatief ontwerp van geïntegreerde technologie.

 

 

 


PROJECTFASE 3 AFGEROND

Fase 3 van het TE-1-project is met de definitieve bouw van het demo-prototype nu voltooid. Het demo-prototype, waarin voor het eerst alle nieuwste en laatste innovaties van het werk van de projectpartners zijn geïntegreerd, beschikt over:

- Triumph: definitief chassis, inclusief frame, subframe achter, cockpit, panelen en wielen, eindaandrijving, inclusief transmissie en Gates Carbon-riemaandrijving, elektronica, Öhlins USD-cartridgevorken, uniek prototype Öhlins RSU, Brembo M50 monobloc remklauwen en Triumph-besturingssoftware

- Williams Advanced Engineering: laatste variant van prototype WAE-batterijpack met specifieke celverpakking voor optimaal zwaartepunt, voertuigbesturingseenheid, DCDC-omzetter, geïntegreerde koeling, oplaadpoort en gestileerde afdekkingen van koolstofvezel

- Integral Powertrain: definitieve prototype aandrijflijn met schaalbaar geïntegreerde omvormer en gecombineerde motor met siliciumcarbide-schakeltechnologie en geïntegreerde koeling 

- WMG, University of Warwick: laatste pre-live testsimulatie voltooid, waarbij alle resultaten erop wijzen dat het project op koers ligt om de beoogde prestaties en duurzaamheid te leveren 

Eén van de belangrijkste projectresultaten van deze fase zijn de testresultaten die de huidige benchmarks en de doelstellingen van de UK Automotive Council voor 2025 overtreffen, waardoor een platform ontstaat met een groot potentieel voor toekomstige ontwikkelingen op het gebied van de prestaties van elektrische motorfietsen. 

De algemene doelstelling van het TE-1-project is gericht op het ontwikkelen van de capaciteiten van elektrische motorfietsen, om input te leveren voor Triumphs toekomstige aanbod van elektrische motorfietsen, om innovatie, capaciteiten en nieuw intellectueel eigendom te stimuleren en om de geloofwaardigheid en het profiel van de Britse industrie en het Britse design te versterken.

 

 

 

PROJECT TE-1 - FASE 3 RESULTATEN

Demo-prototype

 

 

Het Triumph TE-1-team begon fase 3 met de succesvolle bouw van een eerste prototype motorfiets, waarbij voor het eerst de batterij, de omvormer, de motor en het chassis in één machine waren geïntegreerd. Met behulp van dit platform konden alle projectpartners samenwerken om de software-integratie in de complexe systemen te optimaliseren. Het omvatte honderden uren aan gedetailleerde tests om ervoor te zorgen dat de functionaliteit van alle functies en software-aspecten zich accuraat en intuïtief gedragen, zoals een klant mag verwachten. Dit werd gevalideerd in real life-simulaties uitgevoerd bij WMG, waarbij de aandrijflijn in detail werd getest en simulaties werden uitgevoerd om de veiligheidskritische aspecten van de motorfunctie en de voertuigbesturing te beoordelen. Ook zijn er duurzaamheidstests op de primaire transmissie uitgevoerd om een volledig inzicht te krijgen in de fundamentele verschillen in de belasting van de elektromotor bij gebruik van het voertuig, de efficiëntie en de gevolgen voor de levensduur van de overbrenging. Naast dit werk heeft Triumph zich bij het ontwerp van het chassis geconcentreerd op het zo dicht mogelijk benaderen van de styling van fase 2. Fase 3 van het project is nu voltooid met het volledig geassembleerde TE-1 demo-prototype, waarvan de foto's vandaag voor het eerst worden onthuld. 

Steve Sargent, Triumphs Chief Product Officer zei: "Tijdens fase 3 hebben wij ons geconcentreerd op het bouwen van de fysieke basis van Triumphs eerste elektrische prototype-motorfiets. Ik ben blij met het resultaat van het werk van Triumph en de TE-1-partners om een demonstratiemotor te creëren die niet alleen prachtig is om te zien met een duidelijk Triumph DNA, maar die ook is uitgerust met een opwindende en spannende gloednieuwe elektrische aandrijflijn die heel veel potentie heeft voor de toekomst. Ik kijk ernaar uit om de ontwikkeling van dit demo-model in fase 4 voort te zetten en onze kennis en capaciteiten te gebruiken om alle geavanceerde technologie van de partners samen te brengen in een eindresultaat dat als leidraad zal dienen voor Triumphs elektrische strategie voor de toekomst. De ervaring leert ons dat er in dit stadium van een project geen alternatief is voor het echt op een motorfiets rijden voor het ontwikkelen van rijeigenschappen, rijgedrag en karakter, en we hebben ambitieuze doelstellingen die gericht zijn op het leveren van een rijervaring die nieuw en opwindend is, maar uiteindelijk intuïtief en vertrouwd. Ik kijk echt uit naar mijn eerste kans om met het voltooide prototype te rijden."

Na de voltooiing van fase 2 van het programma in maart 2021, waarbij een volledig geteste batterij werd geleverd, heeft Williams Advanced Engineering nu het werk van fase 3 afgerond, die een aantal kritieke toegangspoorten voor het project bevatte.

Naast de ondersteuning van een aantal hardware- en softwareoplossingen; in het bijzonder de integratie van Triumphs software voor motorfietsbesturing in combinatie met WAE's controller en batterijbeheersysteem, heeft het team ook de integratie van de mechanische en elektrische oplossingen verbeterd. Daarbij is de lay-out van de batterij geoptimaliseerd om de massa en positionering in het chassis in balans te brengen.

De demo-motorfiets wordt nu onderworpen aan de laatste controles en kalibratie van het batterijniveau om ervoor te zorgen dat de prestatieresultaten voldoen aan de beste doelstellingen in zijn klasse op het gebied van vermogen en energiedichtheid en om ervoor te zorgen dat de prestaties niet afnemen bij lage oplaadniveaus.

"Na een lange periode van testen zijn we blij dat we eindelijk de resultaten van ons werk op een echte motorfiets kunnen zien. Door samen te werken met het team van Triumph zijn we de grenzen van de batterijtechnologie blijven verleggen, zonder daarbij de rijder uit het oog te verliezen", aldus Dyrr Ardash, Head of Strategic Partnerships, Williams Advanced Engineering. "Omdat wij de batterij vanaf de basis hebben ontworpen, is er geen compromis gesloten op het gebied van ontwerp en hebben wij de grenzen van de huidige technologie kunnen verleggen, zowel qua prestaties als qua het zo belangrijke bereik".

 

"We heel bij dat we ons aandeel in dit project succesvol hebben afgerond en dat we hebben kunnen leveren wat we wilden bereiken, namelijk een schaalbare, zeer hoog geïntegreerde motor en omvormer, zonder fasekabels, busbars of aparte koelcircuits. Voor de TE-1-toepassing haalt de motor piek- en continue vermogensdichtheden van respectievelijk 13 kW/kg en 9 kW/kg, wat 60% hoger is dan het stappenplan voor de doelstellingen van de nieuwe APC-technologie voor 2025. Dit alles is bereikt door gebruik te maken van materialen en processen die compatibel zijn met massaproductie in de automobielsector en, wat belangrijk is, met gebruikmaking van een in de lengte schaalbaar motorplatform.

"Het inverterconcept, dat ook schaalbaar is door het aantal Silicium-Carbide vermogenstrappen af te stemmen op motoren met verschillende diameters, heeft echt goede prestaties geleverd. De TE-1-eenheid kan meer dan 500 kW aan! Dit geeft ons de kans om dit platform te optimaliseren voor productie.

"De geïntegreerde motor en omvormer zitten nu op de motor en leveren de beoogde prestaties en cyclusefficiëntie die we hebben ontwikkeld, gemodelleerd en gesimuleerd. We kijken erg uit naar de feedback van de motorfietstests en de voordelen van onze hoge efficiëntie.

"We zijn er echt trots op dat we een sleutelrol hebben gespeeld in dit spannende project, dat een mijlpaal is voor elektrische motorfietsen en de Britse sector." Andrew Cross, Chief Technical Officer bij Integral Powertrain Ltd.

"WMG heeft nauw samengewerkt met Triumph om de ontwikkeling van de besturingseenheid te ondersteunen via een uitgebreid real-time evaluatieproces waarbij gebruik is gemaakt van twee op maat gemaakte proefbanken. Er is een echt 3D-motorfietsmodel gemaakt en geïntegreerd met de eerste proefbank om de besturingseenheid in echte rijsituaties te kunnen evalueren en verfijnen, zodat de eenheid zich goed gedraagt voordat hij in het eerste prototype van de motorfiets wordt ingebouwd. De tweede proefbank is gebruikt om Triumph te ondersteunen bij het evalueren van het vermogen en de energieprestaties van de gehele aandrijflijn en om de duurzaamheid ervan te bevestigen. Wij hebben ons ook geconcentreerd op onderzoek en ontwikkeling op andere niveaus, waaronder geavanceerde tractiecontrole en optimale strategieën voor brake blending. De bevindingen van dit TE-1-project op het gebied van modellering, simulatie en controle van energiesystemen, met name praktijkvoorbeelden van elektrische motorfietsen, zijn gebruikt voor de ontwikkeling van lesmateriaal over energiesystemen, hybridisering en elektrificatie-technologieën voor alle onderwijsprogramma's aan de WMG." Truong Quang Dinh, Associate Professor in Energy System Management & Control aan WMG, University of Warwick.

"WMG heeft Triumph ook geholpen inzicht te krijgen in de mogelijkheden en de bredere implicaties van elektrificatie voor hun bedrijf. Hierbij is gekeken naar de mogelijkheden van oplaadnetwerken voor elektrische tweewielers, de behoefte aan recycling van elektrische motorfietsen in eigen land, de noodzaak om lokale toeleveringsketens voor batterijen te ontwikkelen en de richting die Triumph op moet gaan om ervoor te zorgen dat het bedrijf in de toekomst elektrische tweewielers kan ontwerpen, ontwikkelen, produceren en distribueren. De bevindingen van deze studies zijn ook koersbepalend voor nationale en lokale overheden, met name waar beleidsmaatregelen de invoering van elektrische motorfietsen kunnen ondersteunen. 

"In veel studies die door WMG zijn uitgevoerd, zijn op maat gemaakte computermodellen die aan de universiteit zijn ontwikkeld (zoals de eigen UniWarp-software van de universiteit), van groot belang geweest om inzicht te krijgen in de beste richting of actie die voor verschillende scenario's nodig is. Door deze aanpak heeft WMG het milieueffect van elektrische motorfietsen kunnen kwantificeren en zijn er methoden gedefinieerd waarmee dit effect verder kan worden verbeterd door nieuwe voertuigkenmerken, de omvang van voertuigsystemen of nieuwe externe samenwerkingsverbanden." Jim Hooper, Principal Engineer, Electric Vehicle Projects aan WMG, University of Warwick.

Step

SIGN UP TO SEE PROJECT TRIUMPH TE-1

Terms and conditions

We take our data responsibilities very seriously. Triumph has always and will continue to respect the data we hold about you.

 

 

PROJECTFASE 4 BEGINT

 

Met de voltooiing van het demo-prototype kan nu de fase van het volledig live testen van het TE-1-project beginnen (fase 4). In de komende zes maanden zal het prototype van het demonstratiemodel een uitgebreid live testprogramma ondergaan in Triumphs ultramoderne faciliteiten, dat de volgende onderdelen zal omvatten:

Rollentestbank - functionele kernbeoordeling van:

- Gaskalibratie
- Prestaties van de aandrijflijn
- Afgifte van vermogen en koppel
- Beoordeling van bereik en batterijverbruik
- Rijmodusontwikkeling
- Validatie van softwarefunctionaliteit
- Thermische optimalisatie

 

Circuittesten - dynamische rijbeoordeling omvat:

- Rijgedrag
- Versnelling
- Remmen en remregeneratiestrategie
- Tractiecontrole
- Wheelie-control 

Het testprogramma is zo opgezet dat het richting biedt aan de uiteindelijke opstelling en kalibratie van het prototype van het demonstratiemodel.

 

AFRONDING FASE 4: 

Na afloop van de testfase zal het prototype van het demonstratiemodel worden voorzien van de definitieve carrosseriepanelen en het definitieve lakwerk, ter voorbereiding van een actieve demonstratie op het circuit in aanwezigheid van de media. Op dat moment zullen de volledige resultaten van het project, met inbegrip van de definitieve specificaties en testresultaten, worden bekendgemaakt. Ook worden er inzichten en belangrijke feiten gegeven over hoe de TE-1 de projectdoelstellingen voor innovatie verwezenlijkt en nieuwe normen stelt voor de motorfietssector in het algemeen, met de uiteindelijke prestaties van de batterij en de actieradius. Ook krijgt de media de gelegenheid om met het team te praten, het prototype in actie te zien op het circuit en te luisteren naar de testrijders.

"Het was echt geweldig om de vooruitgang te zien die is geboekt tijdens fase 3 van Project Triumph TE-1, nu het uiteindelijke prototype van de motorfiets in de praktijk wordt getest. Iedereen die bij Triumph betrokken is, is er trots op deel te hebben uitgemaakt van deze innovatieve Britse samenwerking. Persoonlijk ben ik erg blij met de resultaten die wij samen met onze partners al hebben bereikt en de spannende vooruitblik op de potentiële elektrische toekomst die ons te wachten staat", aldus Nick Bloor, Triumph CEO. "Wij kijken ernaar uit om het ambitieuze en innovatieve werk aan het TE-1 demo-prototype voort te zetten tijdens de live testfase en de resultaten met Triumph-fans over de hele wereld te delen."