Ons verhaal

ADVENTURE

HET VUUR VAN DE ONTDEKKINGSREIZIGER

 

 

Als het bestaat, moeten we het overwinnen.

Het vuur van de ontdekkingsreiziger brandt in iedere Triumph-rijder. Legendarische avonturen en de spanning van wat er achter de volgende bocht ligt, want misschien is dat wel zo'n onvergetelijk beeld dat zich voor altijd in je geheugen brandt. 

Sommigen banen hun eigen pad. Dat zijn de mannen en vrouwen die 's morgens opstaan met het doel om één kilometer verder te rijden dan de laatste rijder voor hen. 

Iedere grote ontdekkingsreiziger verlangt naar het onbekende, de innerlijke vreugde van de eerste te zijn die het verst is gegaan, waar niemand anders ooit tevoren is geweest. Hoger, verder en dieper het onbekende in, om triomfantelijk terug te keren... een pionier.

Het kan betekenen dat je schroeven op je banden zet om sneeuw en ijs te overwinnen, het eindeloze ravijn vlak naast het pad negeert en gas geeft over modderpaden waar zelfs nauwelijks gravel te vinden is. Hoe groter de uitdaging, hoe meer lol.

 

 

De man met wie het allemaal begon en de belangstelling voor legendarische reisavonturen op de motor ontstond, inspireerde duizenden motorrijders om in zijn sporen te volgen toen hij in 1973 als eerste rond de wereld reed op een 500cc Triumph Tiger 100. Het kostte hem vier jaar. In die tijd legde hij een ongelooflijke afstand van 103.000 km af door 45 landen. Simon’s boek, 'Jupiters reizen', wordt nog steeds gezien als verplichte lectuur voor wie een motoravontuur overweegt.

Image Source: http://jupiterstravellers.org

http://jupiterstravellers.org - *HAVE CONTACTED JUPITER'S TRAVELLERS/TED SIMON FOUNDATION FOR APPROVAL TO USE IMAGE

DE GODFATHER VAN ADVENTURE

TED’S BETROUWBARE TIGER

Net zoals het Bonneville-snelheidsrecord op het land synoniem is met de motorfiets met dezelfde naam, neemt Ted Simon’s Triumph een bijzondere plaats in de geschiedenis in. De Tiger die hij zo beroemd maakte, heeft het DNA waardoor de motorfiets in 80 jaar kon uitgroeien tot het huidige geavanceerde en gebruiksvriendelijke model, het langstlopende motoravontuur ter wereld dat zelfs ouder is dan de legendarische Triumph Bonneville. Simon’s ‘Transworld Trumpet’ is zonder meer de populairste adventure-motor die er is, met de kenmerkende koffer die nog altijd is voorzien van zijn routekaart.

Image Source: http://jupiterstravellers.org

Ted Simon on Triumph Tiger 100 1973

PAN-AFRICA RALLY

Triumph’s zoektocht naar avontuur en ontdekkingen gaat door tot op de dag van vandaag. De Tiger Tramontana, een prototype van de het nieuwe topmodel van de Tiger 800 XCA, vormt een nieuwe generatie in deze legendarische stamboom. Bij zijn eerste deelname aan de slopende PanAfrica Rally in 2017 behaalde deze een zwaar bevochten tweede plaats in de uiterst concurrerende Maxi-klasse, een belofte voor de Tiger Rally-avonturen die nog zullen volgen.

Het waren de broers Felipe en David Lopez, Triumph’s testrijders, die als eersten de strijd aangingen in de endurance-race in de Marokkaanse woestijn op een Tramontana, een ontwikkelmodel van de Tiger 800 XCA dat was uitgerust met de Tiger Triple-motor van de nieuwe generatie. De motor – en zijn berijder – namen het op tegen ervaren Dakar Rally-deelnemers om de eerste podiumplaats voor de Tiger te behalen en opnieuw zijn toonaangevende offroad-capaciteiten te laten zien.



RHYS LAWREY

In het jaar 2014 bevond Rhys Lawrey zich tussen twee banen en zocht hij een uitdaging. Dus met zijn 22 jaar sprong hij op Tigger, zijn Tiger 800 XC, en begon aan een reis van 14 maanden die 90.000 km en 71 landen zou omvatten.

Hij begon bij het Ace Cafe in Londen en stak vandaar Europa en Azië over, waarna hij omlaag zakte naar Australië en via het Amerikaanse continent terugkeerde. Hij kwam ouder en wijzer terug met twee wereldrecords op zak: voor de jongste mens die de wereld rond was gereden en voor de meeste hoofdsteden die achter elkaar op een motorfiets waren bezocht.

Hij ploegde door woestijnen, bergen en oerwouden, vierde onderweg twee keer zijn verjaardag, en Tigger had niet meer dan standaardonderhoud nodig tijdens de reis.

 

Image Source: Rhys Lawery

Rhys Lawrey 2moro rider
Portrait standing next to statue of hand

Lea Rieck

In mei 2016 besloot Lea Rieck dat ze het zat was toen ze in de plaatselijke supermarkt stond te dubben welk blik vlees ze moest kopen. Binnen enkele weken had ze haar baan opgezegd en begon ze aan een wereldreis op Cleo, haar Tiger 800 XCA.

Tijdens haar reis reed ze over land van Duitsland naar Rusland, China en Zuid-Azië, vervolgens naar Australië en daarna omhoog via Zuid-America en de VS naar Canada. De Duitse keerde eind 2017 terug en zei dat ze tot haar verrassing vriendelijker was geworden dankzij haar ervaringen tijdens haar tocht door het westen.

Image Source: Lea Rieck

Lea Rieck Riding in mountains

Het laatste deel van de reis, de terugkeer via de hoofdsteden van West-Europa met 'een frisse blik', bracht ook een nieuw inzicht: “Ik realiseerde me dat je niet per se duizenden kilometers hoeft te rijden om een avontuur te beleven.”

Image Source: Lea Rieck

ONTDEK DE SERIE TRIUMPH ADVENTURE

MAXIMAAL AVONTUUR, ELKE DAG WEER

KOM MEER TE WETEN