Het verhaal achter de Speed Triple


In 1994 bracht Triumph een motorfiets uit die zo anders en opwindend was dat er een heel nieuwe categorie motorfietsen ontstond: de 'naked streetfighter'.  Deze oorspronkelijke rebel, de Speed Triple, introduceerde een nieuwe uitstraling en stijl: agressief, wendbaar, krachtig en direct. Dit was de motor die Triumph's nieuwe moderne uitstraling en innovatie belichaamde, waardoor mensen anders gingen rijden en over Triumph gingen denken.


Introductie van het 'originele' model

de 'naked streetfighter'

In 1994 werd een nieuwe, minimalistische en sportieve driecilindermotor van 855 cc geïntroduceerd in de motorwereld.  De Speed Triple bleek een openbaring, zowel voor motorrijders als voor de pers, die voor deze fantastische motor onmiddellijk een nieuwe categorie bedachten: de 'naked streetfighter'. 


 De Speed Triple kreeg de bijnaam ‘Original Hooligan’ en reviews in de media uit die tijd bevatten doorgaans enthousiaste omschrijvingen zoals “Zo waanzinnig was Triumph nog nooit” (Bike Magazine, januari 1994). In diezelfde tijd schreef MCN: “Het volledig zwarte uiterlijk als van een stealth-bommenwerper kan niet verhullen dat dit een van de meest geavanceerde chassis-motorblokcombinaties op de weg is. Met een superieure kracht en respons, een enorme spreiding van het koppel en die unieke, diepe klank van de uitlaat. Directe, pure agressie die klaar staat om te worden ontketend."

1997 - 2005

IN DE ONGEVEER TIEN JAAR DIE DAAROP VOLGDEN

werden verbeteringen in het ontwerp van de Speed Triple aangebracht die het agressieve karakter alleen maar versterkten, inclusief gewichtsbesparingen en een aluminium buizenframe voor een betere wendbaarheid en balans, een nieuw brandstofinjectiesysteem, laag gemonteerde clip-ons, een enkelzijdige swingarm en de inmiddels legendarische dubbele koplampen.  Het meest opvallend is misschien dat het blok twee keer een stapje groter werd: 955 cc in 1999 en daarna 1050 cc in 2005.  

HOLLYWOOD

De gespierde, brutale uitstraling van de Speed Triple bleek voor Hollywood een aantrekkelijke keus in snelle actiescènes.  Het bekendst zijn The Matrix (1999) en Mission Impossible II (2000), waarin de Speed Triples werden gebruikt voor vitale scènes waarin een stoere rit op een superkrachtige motor gemaakt moest worden.  In die laatste film koos Tom Cruise zelf de Speed Triple als de perfecte motorfiets voor zijn dappere hoofdpersoon, Ethan Hunt, in een adembenemende scène waarin deze legendarische motor werd vereeuwigd.

2007 - 2010

De Speed Triple

was met een up-to-date gebrachte brandstofinjectie, motormanagementsysteem, herzien uitlaatontwerp en nieuwe omgekeerde voorvork volwassen geworden.  In 2010 werd de Speed Triple alom gewaardeerd om zijn toonaangevende wendbaarheid, rij-eigenschappen en balans, zodat Triumph een gelimiteerde John Bloor-editie van deze populaire motor uitbracht ter ere van de 15e verjaardag.

2011 - 2016

In 2011

werd een aantal stijlverbeteringen aangebracht zoals een nieuw chassis met buizen van een lichtere legering, meer gewichtsbesparingen en een update van het motorblok. Daardoor steeg het vermogen naar 135 pk met een nog indrukwekkender koppelkromme over het hele toerentalbereik.  In 2016 waren er 104 motoronderdelen zorgvuldig verfijnd om het uitgaand vermogen van de Speed Triple nog verder te verhogen tot 140 pk. De introductie van technologie zoals elektronische gasklepregeling en verschillende rijmodi versterkten de positie van de Speed Triple als revolutionaire en toonaangevende streetfighter.

2018

De beste Speed Triple aller tijden

Nu, in 2018, is de krachtigste, meest wendbare en technologisch meest geavanceerde Speed Triple gearriveerd.


Opnieuw geüpdate driecilinderblok

Niet alleen is de Triumph 1050cc-driecilinder voorzien van nog meer power (nu tot een top van 150 pk bij 10.500 tpm), maar het opnieuw geüpdate driecilinderblok heeft een vollere en soepelere koppelcurve over het hele bereik, dus het versnelt sneller, kan langer meer toeren maken en levert vermogen tot een rode lijn die nu maar liefst 1000 tpm hoger ligt dan voorheen.

nog meer gloednieuwe verbeteringen op topniveau

Dit is een verslavende machine met een legendarisch stoere uitstraling in combinatie met superieure wendbaarheid, een stijlvolle afwerking, een geluid waarvan je kippenvel krijgt en nog meer gloednieuwe verbeteringen op topniveau zoals een 5” TFT-instrumentenscherm in kleur, voor bochten geoptimaliseerde ABS en tractiecontrole die wordt geregeld door een nieuwe inertiesensor, maximaal vijf rijmodi (Road, Rain, Sport en het configureerbare Rider en -alleen voor de RS- Track), en verlichte schakelaars voor snelle, eenvoudig toegang tot de functies.

Deze originele rebel

Nu met nog meer kracht en respons, biedt de ideale combinatie van uitstraling, wendbaarheid en karakter, en dat alles met een onvergetelijke driecilindergeluid.

Vraag een proefrit aan