DE VOORNAAMSTE VERANDERINGEN AAN DE MOTOR VAN DE SPEED TRIPLE

AANZIENLIJK VERBETERDE PRESTATIES

De toch al weergaloze stuureigenschappen, prestaties en stoere stijl van de “original hooligan” worden met de nieuwe generatie van de 1050 cc driecilindermotor naar een heel nieuw niveau getild.

Het piekvermogen is met 7% toegenomen tot 150 pk, 10 pk meer dan de vorige generatie, en het maximumkoppel is met 4% gestegen tot 117 Newtonmeter bij 7.150 omw/min. Deze nieuwe generatie van de 1050 cc driecilinder haalt hogere toeren: de kritieke grens is 1000 omw/min naar boven verschoven. Ook de gaskleprespons is verbeterd. Uiteraard gaat dit gepaard met de soepele lineaire vermogensafgifte waar de driecilinder om bekend staat.

In combinatie met een nieuwe uitlaat met verbeterde gasdoorstroming, hoogwaardige titanium dempers van Arrow op de RS, een verbeterde versnellingsbak, koppelingsbekrachtiging, gewichtsbesparing en de overbekende rijeigenschappen, stijl en lage bouw van de Speed Triple, heeft dit geleid tot een revolutionaire prestatieverbetering.


Vermogen en koppel van de Speed Triple

De nieuwe generatie van de 1050 cc-driecilindermotor van Triumph levert nu nog meer vermogen, komt sneller op toeren en haalt hogere toeren. Het piekvermogen is nu 150 pk en door een aantal belangrijke verbeteringen aan de motor is over het gehele toerenbereik meer vermogen beschikbaar, dat dankzij de soepele lineaire vermogensafgifte leidt tot een nog scherpere en intuïtievere besturing.

Beste geluid ooit

Het onmiskenbaar machtige geluid van de geoptimaliseerde Triumph-driecilinder wordt voortgebracht door een nieuwe uitlaat met verbeterde gasdoorstroming. Verdere verbeteringen zijn een nieuw, lichter spruitstuk en een grotere katalysator. De Speed Triple S is uitgerust met nieuw ontworpen racedempers, de RS uit het topsegment is voorzien van nieuwe hoogwaardige titanium sportdempers van Arrow.

105 verbeteringen aan de motor

De motor van deze nieuwe Speed Triple is op 105 punten verbeterd, met onder meer nieuwe, lichtere aluminium cilindervoeringen bekleed met nikasil, een lichter krukastandwiel, een nieuw zuigerprofiel, nieuwe klepveren, nieuwe, hogere nokken, een nieuwe hydraulische spanner en spanveer met een nieuwe schuurstrip.  Verdere efficiëntieverbeteringen zijn bereikt met een nieuwe cilinderkop en een nieuwe, lichtere balansas met geoptimaliseerd aandrijftandwiel.

Andere vernieuwingen zijn een nieuw carter, een kleinere startmotor, een lichtere accu en dynamo en een nieuw luchtfilterhuis.  Daarnaast is het oliesysteem anders aangelegd en is het brandstofsysteem herzien, in beide gevallen voor efficiëntere prestaties.



BELANGRIJKE VERBETERINGEN AAN DE MOTOR

De nieuwe 1050 cc-driecilindermotor is aanzienlijk verbeterd en levert nu meer vermogen, een scherpere respons en nog betere prestaties over de hele linie, van de start tot aan het rode toerengebied.

NIEUWE VERSNELLINGSBAK

De verbeterde versnellingsbak is voor een groot deel verantwoordelijk voor de befaamde balans tussen rijeigenschappen en bestuurbaarheid van de Speed Triple. Het nieuwe sterwiel verbetert het schakelgedrag en een nieuw kettingwiel verbetert de acceleratie. Bij elkaar leidt dit tot een betere controle over de motorfiets.

KOPPELINGSBEKRACHTIGING

In combinatie met de verwijdering van het antispelingstandwiel en de daarmee gepaard gaande gewichtsbesparing en geluidsverbetering, zorgt de koppelingsbekrachtiging voor een aanzienlijk lichtere bediening van de koppelingshendel, waardoor de rijder minder snel vermoeid raakt.

DE COMPLEET NIEUWE SPEED TRIPLE

De beste speed triple tot nog toe

Vraag een proefrit aan