TRIUMPH LEVERT DE MOTOR VOOR DE MOTO2

    Vandaag is officieel bekend gemaakt dat Triumph exclusief leverancier zal worden van de motoren voor het Moto2TM kampioenschap van 2019 en de twee daaropvolgende jaren.

    Het Triumph Moto2 motorblok FILM AFSPELEN

    Triumph heeft een driejarig contract getekend bij Dorma, de eigenaar van de merkenrechten van de MotoGPTM, voor het leveren van een specifiek voor de competitie getunede 765cc driecilinder met meer vermogen en koppel.

    Paul Stroud, Chief Commercial Officer bij Triumph Motorcycles, hierover; “Dit is een belangrijk moment voor Triumph en het voegt een nieuw hoofdstuk toe aan onze 110-jarige geschiedenis in de motorsport. Daarbij borduren we hiermee voort op de behaalde successen van onze driecilinders tijdens de Ilse of Man TT en de British Superbike kampioenschappen. Wij kijken uit naar een langdurige en succesvolle relatie met Dorna en de Moto2TM teams, rijders en fans.” 

    Carmelo Ezpeleta, Chief Executive Officer bij Dorna voegt hieraan toe; “We zijn zeer enthousiast over de samenwerking met een van s ’werelds meest iconische motor merken. De Triumph driecilinders staan bekend om hun krachtige en lineaire vermogensafgifte en hebben in het verleden al veel successen op het circuit behaald, dit maakt deze motoren ook tot de ideale keuze voor de Moto2TM. Wij kijken al uit naar de het seizoen van 2019 en de start van een nieuwe generatie van de Moto2TM in samenwerking met Triumph.”

    Herve Poncharal, President van de IRTA, merkte op; “Moto2™ is een belangrijke klasse waaruit talent doorstroomt naar de MotoGP™. We zien dat veel top coureurs in de MotoGP™ eerst dit middenstation passeren. Met de komst van Triumph als exclusief leverancier voor de motorblokken en de nieuwe ECU’s breekt er een nieuw tijdperk aan die zonder twijfel zal zorgen voor een grote stap in de evolutie van deze klasse, die ook dan weer zal gelden als de ultieme kweekvijver voor de MotoGP™.

    De motor

    De voor de Moto2 geprepareerde 765cc krachtbron, dat gebaseerd is op de 765cc driecilinder van de Street Triple RS, is gemodificeerd zodat deze meer lucht krijgt en hoger in de toeren klimt waardoor de algehele prestaties zijn toegenomen. Daarnaast zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd om de motor aan te passen voor wedstrijd gebruik, waaronder:

    • Aangepaste cilinderkop met gemodificeerde in- en uitlaat poorten voor meer flow.
    • Titanium kleppen en stijvere klepveren in verband met de toegenomen toeren per minuut.
    • Een race dynamo met een lagere output en verminderde inertie.
    • Verlengde 1ste versnelling
    • Specifiek voor wedstrijden ontwikkelde “Slipper Clutch” die instelbaar is.
    • Specifieke race ECU; die ontwikkeld is in samenwerking met Magneti Marelli
    • Aangepaste motordeksels die bijdragen aan een smallere motor.
    • Een ander carter die een verbeterde vorm van het spruitstuk mogelijk maakt.

    Dit nieuwe 765cc motorblok is ontstaan door een significante doorontwikkeling van de geprezen driecilinder van de Daytona 675, die een succesvol verleden kent in de motorsport met overwinningen op de Isle of Man TT, Daytona 200 en British Superbike kampioenschappen van 2014 en 2015